مدارک ترخیص کالا از گمرک

مدارک ترخیص کالا از گمرک؛ لیست مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک شامل بارنامه، بیمه نامه، پروفرما، فاکتور کالا، ترخیصیه، مجوز ثبت سفارش کالا، گواهی مبدا، لیست پکینگ، قبض انبار گمرکی، کد حواله و اطلاعات بانکی، مجوزهای مورد نیاز و گواهی بازرسی کالا می‌باشد. این مدارک و اسناد باید قبل از شروع فرآیند ترخیص کالا آماده ارائه به گمرک شود.

فهرست محتوا

از لیست مدارک جهت ترخیص کالا از گمرک می‌توان به بارنامه، بیمه نامه، پروفرما، فاکتور کالا، ترخیصیه، مجوز ثبت سفارش کالا، گواهی مبدا، لیست پکینگ، قبض انبار گمرکی، کد حواله و اطلاعات بانکی، مجوزهای مورد نیاز و گواهی بازرسی کالا اشاره کرد.
اگر می‌خواهید با تمام مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید:

مدارک ترخیص کالا از گمرک

برای ترخیص کالا از گمرک به مدارک و مجوزهایی نیاز است که عبارتند از:

پروفرما (پیش فاکتور کالا)

یکی از مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک، پروفرما یا پیش فاکتور کالا است. در این سند اطلاعات و مشخصات کامل کالا از جمله تعداد و نوع کالا و قیمت دقیق آن نوشته شده که برای خرید فروشنده صادر می‌شود. پیش فاکتور کالا باید برای اعتبار داشتن توسط فروشنده مهر و امضا داشته باشد.

فاکتور کالا

فاکتور کالا از مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک است که توسط فروشنده صادر می‌شود. فاکتور کالا به منظور داشتن اعتبار باید به همراه تاریخ صدور و مهر باشد.

گواهی مبدا

از مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک، گواهی مبدا است که طبق آن کشور ارسال کننده کالا مشخص خواهد شد. مدرک گواهی مبدا باید حتما به گمرک کشور برای خارج کردن کالا از گمرک تحویل داده شود.

پکینگ لیست

پکینگ لیست باید حتما با فاکتور کالا به گمرک جهت ترخیص کالا تحویل داده شود. بر اساس این مدرک تمامی اطلاعات کالا از جمله وزن، تعداد، نوع، مشخصات کلی و جزئی مشخص خواهد شد. پکینگ لیست اطلاعات کاملی از کالاهای کانتیر به شما می‌دهد.

ترخیصیه

با مدرک ترخیصیه کالا، شرکت حمل و نقل مسئولیت انتقال کالا را بر عهده می‌گیرد. سند ترخیصیه از سمت شرکت حمل و نقل کالا به منظور تسویه حساب کردن صاحب کالا با این شرکت است.

بارنامه

یکی از مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک، بارنامه است که از طرف شرکت حمل و نقل صادر می‌شود. در سند بارنامه کالا اطلاعاتی همچون روش ارسال کالا، نوع کالا، تعداد و وزن کالا ثبت شده است. با توجه به روش ارسال کالا بارنامه‌های مختلف از جمله بارنامه هوایی، بارنامه زمینی، بارنامه دریایی وجود دارد.

قبض انبار گمرکی

یکی از اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کردن کالا از گمرک، قبض انبار گمرکی است. به محض تحویل کالا به انبار، سند مورد نیاز با اسم قبض انبار گمرکی صادر می‌شود. یکی از اسناد مهم برای اثبات مالکیت یک کالا در انبار گمرک، قبض انبار گمرکی است که برای هر کالای داخل انبار باید وجود داشته باشد.
هر کالا برای ورود و خروج به انبار گمرک تحویل داده شده و سپس برای ترخیص کالا از گمرک مراحل مختلف آن طی می‌شود.

بیمه نامه

کالا پس از ارسال و در زمان حمل و نقل ممکن است با خطرات و آسیب‌هایی مواجه شود که باید بیمه نامه داشته باشد. در زمان ترخیص کالا از گمرک این مدرک باید به گمرک تحویل داده شود. تاریخ بیمه نامه کالا باید با مطابق با تاریخ حمل و نقل کالا باشد و مبلغ بیمه نامه باید با ارزش کالا برابری کند.

مجوز ثبت سفارش کالا

برای واردات کالا و امکان ورود آن به کشور، باید نسبت به دریافت مجوز ثبت سفارش کالا اقدام کرد. برای دریافت مجوز ثبت سفارش کالا باید به سامانه جامع تجارت مراجعه شود و یکی از مدارک مورد نیاز است که باید در زمان ترخیص کالا به گمرک ارائه شود.

گواهی بازرسی

بر اساس گواهی بازرسی کالا که توسط شرکت های بازرسی کالا صادر می گردد، باید نسبت به کنترل و بررسی کالا اقدام گردد و کالای ثبت سفارش شده با کالای حمل شده باید مطابقت داشته باشند.

مجوزهای مورد نیاز ترخیص کالا

یکی از اسناد و مدارک جهت ترخیص کالا از گمرک، مجوزهای مورد نیاز است که برای برخی از کالاها باید از مراجع مرتبط دریافت کنید. ترخیص برخی از کالاهای خاص منوط به دریافت مجوزهای لازم است که سپس بعد آن می‌توان فرآیند ترخیص کالا را شروع کرد.

اطلاعات بانکی

صاحب کالا در زمان ورود کالا به کشور باید بر اساس پیش فاکتور، ثبت سفارش بازرگانی را در سامانه تجارت بازرگانی انجام دهد تا مجوز ورود کالا به کشور را دریافت کند. سپس صاحب کالا می‌تواند بر اساس ارزش کالا که در پیش فاکتور قید شده است از طریق بانک داخلی نسبت به درخواست تخصیص ارز اقدام کند.
مبلع تخصیص ارز حتما باید با ارزش کالا که در پیش فاکتور آورده شده است، یکسان باشد. فرآیند تخصیص ارز معمولا حدود 1 ماه زمان نیاز دارد که پس آن می‌توان نسبت به خرید مجدد اقدام کرد.
پس از خرید امکان انتقال کالا به کشور مقصد وجود دارد که وارد مرحله ترخیص کالا از گمرک می‌شود. بر اساس تخصیص ارز، بانک عامل اقدام به ارائه اطلاعات و کد حواله می‌کند که باید در اظهارنامه گمرکی ثبت شود.
پس از طی کردن مراحل تشریفات گمرکی، سند به بانک ارائه شده و کد حواله و سایر مدارک باید توسط بانک بررسی شود. سپس بعد از از یکسان بودن مبلغ درخواست تخصیص ارز با ارزش کالا در پیش فاکتور، بانک کد ساتا ارائه می‌کند که باید آن را در سامانه ای پی ال EPL وارد کنید. پس از این مراحل می‌توان نسبت به شروع فرآیند ترخیص کالا از گمرک اقدام کنید.

سایر مدارک ترخیص کالا

از دیگر مدارک مورد نیاز می‌توان به پروانه بهره‌برداری، کاتالوگ و بروشور مشخصات کالا، وکالت نامه رسمی، پروانه صادراتی کالا اشاره کرد که بر خارج کردن برخی از کالاهای وارداتی از گمرک نیاز است.

اسناد ترخیص کار گمرک برای ترخیص کالا

صاحب کالا به منظور ترخیص باید اسناد و مدارکی به گمرک ارائه دهد که عبارتند از:

  • کارت بازرگانی
  • کارت ملی صاحب کالا
  • کپی کارت ملی صاحب کالا
  • کپی صفحات کارت بازرگانی

سخن نهایی

همانطور که مطالعه کردید در این مقاله به طور کامل مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک توضیح داده شد. از آنجایی که ترخیص کالا از گمرک و فرآیند نیاز به دانش و تخصص دارد، بهتر است فرآیند ترخیص کالا از گمرک را به شرکت بازرگانی معتبر و باسابقه بسپارید.
با کمک گرفتن از ترخیص کار حرفه‌ای فرآیند ترخیص کالا از گمرک در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. شرکت بازرگانی فرتاک تجارت با تیم متشکل از متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای با حداقل هزینه و در کمترین زمان ممکن نسبت به خارج کردن کالای شما از گمرک اقدام می‌کند.

سوالات متداول

1- مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک چیست؟

از اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک می‌توان به فاکتور کالا، پروفرما، بیمه نامه، بارنامه، ترخیصیه، اسناد و حواله بانکی، گواهی کنترل و بازرسی کالا، مجوز ثبت سفارش کالا، قبض انبار گمرکی و گواهی مبدا اشاره کرد.

2-مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا چه زمانی نیاز است؟

با توجه به پیچیده بودن این فرآیند بهتر است مدارک و اسناد ترخیص کالا از گمرک قبل شروع فرآیند به همراه مدارک مورد نیاز صاحب کالا و ترخیص کار آماده باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *