بهترین کالاهای صادراتی؛ عوامل موثر بر انتخاب بهترین محصولات صادراتی

بهترین کالاهای صادراتی از ایران شامل زعفران، چای، آجیل و خشکبار، خرما، کشمش، زرشک، سیب، پرتقال، کیوی، برنج، فرش و گلیم، صنایع دستی، پسته و چرم طبیعی می‌باشد که عوامل موثر در انتخاب بهترین محصولات صادراتی نیز مهم است.

فهرست محتوا

از بهترین کالاهای صادراتی ایران می‌توان به زعفران، چای، آجیل و خشکبار، خرما، کشمش، زرشک، سیب، پرتقال، کیوی، برنج، فرش و گلیم، صنایع دستی، پسته و چرم طبیعی اشاره کرد. با توجه به نیاز بازار بین‌المللی و سود حاصل از آن باید بهترین و محبوب‌ترین کالاهای ایرانی برای صادرات انتخاب شوند.

اگر تمایل دارید با لیست کالاهای صادراتی ایران، بهترین و راحت ترین کشور برای صادرات و عوامل موثر بر انتخاب کالاهای صادراتی از ایران آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

انواع کالاهای صادراتی ایران

صادرات کشور ما چیست؟ ایران با توجه به موقعیت و شرایط آب و هوایی که دارد و همچنین وجود فرهنگ غنی، در صادرات برخی از کالاها شهرت دارد. در ادامه به معرفی انواع کالاهای صادراتی از ایران اشاره شده است:

محصولات نفت و گاز

ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز در جهان است و صادرات این محصولات به اکثر کشورهای اروپایی انجام شده که منبع اصلی درآمد کشور به حساب می‌آید.

محصولات پتروشیمی

ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات پتروشیمی به کشورهای دیگر است.

محصولات کشاورزی

ایران در صادرات برخی از کالاهای کشاورزی مانند زعفران، پسته، انگور، خرما و خشکبار اول است که به دلیل کیفیت بالای آن متقاضیان زیادی در جهان دارد.

محصولات صنایع دستی

ایران یکی از بهترین صادرکنندگان صنایع دستی مانند فرش، سفال و گلیم است که این محصولات در کشورهای مختلف جهان طرفداران زیادی دارد.

محصولات معدنی

یکی از بهترین کالاهای صادراتی، محصولات معدنی مانند مس، سنگ آهن، سرب و روی است که به عنوان مواد اولیه به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

محصولات صنعتی

ایران برخی از کالاهای صنعتی مانند لوازم خانگی، ماشین‌آلات صنعتی را به دیگر کشورهای صادر می‌کند.

بهترین کالاهای صادراتی ایران

بسیاری از کالاهای ایرانی تقاضای زیادی در خارج از کشور دارد که جز بهترین کالاهای صادراتی به حساب می‌آید. در ادامه می‌توان به لیست کالاهای صادراتی ایران اشاره کرد:

زرشک

از صادرات مواد غذایی ایران می‌توان به زرشک اشاره کرد که این خوراکی خوش‌رنگ به دلیل تقاضا و کیفیت بالایی که دارد، جز بهترین و پرطرفدارترین کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌آید.

آجیل و خشکبار

انواع خشکبار و آجیل یکی از بهترین کالای صادراتی ایران به شمار می‌آید. از جمله خشکبار و آجیل صادراتی ایران می‌توان به انواع مغز، میوه خشک، انجیر و مویز اشاره کرد.

نفت

کالاهای صادرتی نفتی یکی از منابع اصلی کشور ایران است. نفت خام و دیگر محصولات مرتبط با آن به کشورهای اروپایی صادر شده و درآمد بسیار بالایی دارد. از کشورهای متقاضی نفت ایران می‌توان به کشورهای ایتالیا، فرانسه، هند، یونان، هلند اشاره کرد.

برنج ایرانی

یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی برای صادرات از ایران، برنج است. برنج ایرانی در کشورهای دیگر محبوبیت و طرفداران زیادی دارد که از بزرگترین تولیدکنندگان برنج در ایران به استان‌های گیلان و مازندران می‌توان اشاره کرد.

خرما

محصولات کشاورزی ایران برای صادرات پرسود است و متقاضی زیادی دارد. خرمای ایرانی با توجه به کیفیت بالایی که دارد به عنوان صادرات یکی از محبوب‌ترین محصولات است. از کشورهای واردکننده خرمای ایرانی می‌توان به مالزی، روسیه، هند و چین اشاره کرد.

پسته

یکی از پرسودترین کالاهای صادراتی ایران، پسته است که طرفداران زیادی در کشورهای دیگر دارد.

فندق

 از دیگر خشکبار صادراتی ایران، می‌توان به فندق اشاره کرد. کشورهای اروپایی و کانادا از کشورهای واردکننده این آجیل می‌باشند.

صنایع دستی

ایران با فرهنگ غنی و آداب و رسوم که دارد، در صادرات صنایع دستی اول است. انحصار صنایع دستی ایران، صادرات این محصول را با مزیت رقابتی مواجه کرده است.

زعفران

زعفران یکی از گرانترین محصولات صادراتی ایران است که کشور ما به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا شناخته می‌شود. در حال حاضر زعفران، به 25 کشور دنیا ارسال شده و سود بالایی دارد.

فرش

فرش دستباف ایرانی به عنوان یکی از بهترین کالاهای صادراتی معروف ایران شناخته می‌شود که طرفداران زیادی در دنیا دارد. صادرات فرش دستباف ایرانی برای بازرگانان و تجار سود زیادی داشته که آن را به کشورهای اروپایی و کانادا ارسال می‌کنند.

خاویار

یکی از گران‌ترین و بهترین کالاهای صادراتی ایران، خاویار است. بازار بین‌المللی و دیگر کشورهای دنیا تقاضای زیادی برای خاویار دارند.

چای

یکی از بهترین محصولات صادراتی ایران، چای است که بازار پرتقاضایی در بازار بین‌المللی دارد. آلمان و روسیه یکی از مهم‌ترین کشورهایی هستند که متقاضی چای ایرانی می‌باشند.

چرم طبیعی

یکی از لوکس‌ترین و بهترین محصولات صادراتی ایران، چرم طبیعی است. ارمنستان، ترکمنستان، عراق و آذربایجان از مقاصد مهم صادرات ایران برای چرم طبیعی هستند.

کشمش

از خشکبارهای معروف ایرانی برای صادرات، کشمش است که در ایران کیفیت بالایی دارد. سالانه چند تن کشمش به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

مهم‌ترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران

بیشترین صادرات ایران به کدام کشور است؟ بسیاری از کالاهای باکیفیت و مرغوب ایرانی به کشورهای دیگر دنیا صادر می‌شود و به عنوان منبع درآمدی برای ایران به حساب می‌آیند. از مهم‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روسیه

روابط تجاری و سیاسی خوب ایران و روسیه و موقعیت جغرافیایی هر دو کشور، روسیه را به یکی از مقاصد مهم صادرات کالاهای ایران تبدیل کرده است. همچنین کشور روسیه به دلیل آب و هوای سردی که دارد یکی از مقاصد مهم برای صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به حساب می‌آید.

امارات

کشور امارات به دلیل آب و هوای گرم و نداشتن زمین کشاورزی، بهترین کشور برای صادرات از ایران به حساب می‌آید. همچنین نزدیکی این دو کشور به هم برای صادرات مزیت به شمار آمده و بیشتر محصولاتی مانند آجیل و خشکبار، مواد غذایی زعفران و پسته صادر می‌شود.

چین

چین یکی از کشورهای مهم برای صادرات کالاهای مختلف از ایران است که می‌توان به زعفران، پسته، فرش دستباف، مواد شیمیایی، انواع میوه اشاره کرد.

ترکیه

کشور ترکیه یکی از اهداف تجاری و صادراتی ایران است که به دلیل روابط خوب و همسایگی این دو کشور، یکی از بهترین مقاصد صادرات کالا به شمار می‌آید. انواع خرما، آجیل و خشکبار، پسته، مواد شیمیایی به کشور ترکیه صادر می‌شود.

عوامل مؤثر در انتخاب بهترین محصولات صادراتی ایران

یک سری از عوامل روی انتخاب بهترین کالاها برای صادرات نقش دارند که به برخی از آنها اشاره شده است:

  • تقاضا: بهتر است کالاهایی که تقاضای زیادی در بازار بین‌المللی دارند، برای صادرات از ایران انتخاب شوند.
  • شرایط جغرافیایی: مناسبات و شرایط جغرافیایی موجود در کشور مقصد روی انتخاب کالاهای صادراتی نقش دارند.
  • فضای رقابتی: داشتن اطلاعات در مورد فضای رقابتی موجود با توجه به دیگر کشورهای صادرکننده روی انتخاب محصولات تاثیر دارد.
  • سود محصولات: یکی از عوامل مهم در انتخاب کالاهای صادراتی، میزان سود حاصل از صادرات هر کالا است. انتخاب کشورهای همسایه به دلیل نزدیکی و کاهش هزینه حمل و نقل روی سود حاصل از صادرات محصولات نیز تاثیر دارد.
  • تغییرات دنیا: با توجه به گذشت زمان در هر لحظه، انتخاب کالاهای صادراتی متفاوت است. همچنین فصول مختلف سال در صادرات کالاهای مختلف نیز تاثیرگذار می‌باشد.
  • روابط سیاسی و تجاری با کشور مقصد: یکی از عوامل تاثیرگذار برا انتخاب کالاهای صادراتی از ایران، روابط سیاسی مناسب با کشور مقصد است.

سخن نهایی

تا اینجا با بهترین محصولات صادراتی ایران، بهترین کشور برای صادرات از ایران، عوامل موثر بر انتخاب بهترین و محبوب‌ترین کالاهای صادراتی آشنا شدید. اگر به دنبال انجام مراحل صادرات کالا و انتخاب بهترین محصولات صادراتی از ایران هستید، می‌توانید با مشاورین بازرگانی فرتاک تجارت ارتباط برقرار کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *